Paul Newman: I´m back!
Hace unos dos años, creo, postee una apreciación cuando Paul Newman
optó por retirarse-- justo vi de nuevo por ese entonces The Verdict, de Lumet.
Durante estos años, me he topado con Newman un par de veces: en Slap Shot, de Roy Hill, donde está alucinante
o en la extraordinaria The Hustler; en tv en Cat on a Hot Tin Roof y en una cinta no perfecta pero para nada de mala: Twilight de Benton.
Nada-- cómo olvidar ese final de El color del dinero donde después de años de estar escondido,
decide volver. I´m back!
Paul Newman se va a los 83 pero, a la vez, regresa.
Se sabía que estaba mal y que bueno que ahora pueda descansar. Se puede ir tranquilo: dejó grandes, grandes películas y mejores recuerdos. Todas las cintas las hizo suyas. Incluso trabajando con grandes directores y dramaturgos, tuvo esa gracia que hace que una estrella es una estrella: era una cinta de Paul Newman.
Y como todo grande, muchas veces repitió el rol de un perdedor, algo perdido, a la deriva, cuya belleza física más bien lo condenaba que salvaba. Y siempre intentó apostar por rebeldes, por tipos que no encajan del todo.
Compañero de generación de James Dean (casi actuan juntos en Al este del paraíso), Newman no apostó todo en su juventud y en su físico. Pocos actores fueron madurando y envejeciendo mejor en la pantalla. De rebelde en Hud al trizado abogado de The Verdict o el slacker-de-60 años de Nobody´s Fool.
Newman acerca de qué es actuar:
"Acting is really nothing but exploring certain facets of your own personality trying to become someone else."
Newman supo apreciar los buenos guiones y pudo armar alianzas con directores: Martin Ritt, Richard Brooks, Robert Benton, George Roy Hill, etc.
También dirigió y bien: varias películas centradas en su mujer, la gran Joanne Woodward, y una perdida, en VHS, que es imposible ver pero que yo vi y quedé impresionado en el cine: Harry and Son, con Robby Benson y Newman, que la vi en el Rex.
Podría escribir todo el día; muchos lo harán mejor. Una de mis primera películas para adultos que vi fue una de Newman: El golpe. Y luego vi Infierno en la torre. Y como estudiante de periodista tuve una cierta obsesión con Abscence of Malice de Pollack, donde Newman se enfrentaba a la ambición torpe de Sally Field.
Paso a colocar algunas fotos, algunos afiches...
y parto con algo que no es menor: Newman fue un icono pero logró -y luchó- para ser
también una persona, un activista, un cineasta y un actor.
Así parte la novela de S.E. Hinton's The Outsiders:
"When I stepped out into the bright sunlight from the darkness of the movie house, I had only two things on my mind: Paul Newman and a ride home."
Newman se va pero se queda.
De HUD de Martin Ritt:
Hud Bannon:
Happens to everybody. Nobody gets out of life alive.
de THE HUSTER de Robert Rossen
Fast Eddie: Cause, ya see, twice, Sarah... once at Ames with Minnesota Fats and then again at Arthur's, in that cheap, crummy pool room, now why'd I do it, Sarah? Why'd I do it? I coulda beat that guy, coulda beat 'im cold, he never woulda known. But I just hadda show 'im. Just hadda show those creeps and those punks what the game is like when it's great, when it's REALLY great. You know, like anything can be great, anything can be great. I don't care, BRICKLAYING can be great, if a guy knows. If he knows what he's doing and why and if he can make it come off. When I'm goin', I mean, when I'm REALLY goin' I feel like a... like a jockey must feel. He's sittin' on his horse, he's got all that speed and that power underneath him... he's comin' into the stretch, the pressure's on 'im, and he KNOWS... just feels... when to let it go and how much. Cause he's got everything workin' for 'im: timing, touch. It's a great feeling, boy, it's a real great feeling when you're right and you KNOW you're right. It's like all of a sudden I got oil in my arm. The pool cue's part of me. You know, it's uh - pool cue, it's got nerves in it. It's a piece of wood, it's got nerves in it. Feel the roll of those balls, you don't have to look, you just KNOW. You make shots that nobody's ever made before. I can play that game the way... NOBODY'S ever played it before.
De CAT ON A HOT TIN ROOF de Richard Brooks
Brick Pollitt:
I'm ashamed, Big Daddy. That's why I'm a drunk. When I'm drunk, I can stand myself.
De THE VERDICT de Sidney Lumet
Frank Galvin:
You know, so much of the time we're just lost. We say, "Please, God, tell us what is right; tell us what is true." And there is no justice: the rich win, the poor are powerless. We become tired of hearing people lie. And after a time, we become dead... a little dead. We think of ourselves as victims... and we become victims. We become... we become weak. We doubt ourselves, we doubt our beliefs. We doubt our institutions. And we doubt the law. But today you are the law. You ARE the law. Not some book... not the lawyers... not the, a marble statue... or the trappings of the court. See those are just symbols of our desire to be just. They are... they are, in fact, a prayer: a fervent and a frightened prayer. In my religion, they say, "Act as if ye had faith... and faith will be given to you." IF... if we are to have faith in justice, we need only to believe in ourselves. And ACT with justice. See, I believe there is justice in our hearts.
de EL COLOR DEL DINERO de Martin Scorsese
Eddie Felson:
The balls roll funny for everybody, kiddo.
de NOBODY´S FOOL de Robert Benton
Sully:
Don't expect much from yourself in the beginning. I couldn't do everything at first, either.
<< Home